Sarpen
T/S Sarpen - Simrishamn

S A R P E N

Startsidan
   
  Seglingar:
Ungdomssegling
dot Åhus-seglingar 2017
Piratseglingar
Kvällsseglingar
'Vår Skuta'
Äpplemarknaden
 
Sarpen på Facebook
Gästbok
Bokning och information
   
  Kort & gott om:
Verksamhet
Reseberättelser
Askspridning
Historia
Tekniska data
Priser
   
  Media:
Bilder - gamla
Bilder - nya
Filmer
Winamp-skins
   
  Organisationer:
"Vår skuta"
SSF
Andra skutor på Österlen
dot Baltic Pass
M.A.S.T
Sensus
Sponsorer
Länkar till Skutor, Scouting och marin anknytning
   
  Lite praktiskt om:
Dagersignaler
Fyrkaraktärer
Knopar
Lanternor
Morsekod
Riggtyper
Sarpens segel
Semaforflaggor
Splitsar m.m.
Signalflaggor
Sjötermer
Utmärkning
Vaktschema
Väjningsregler
 

Historia

 

Sarpen, som från början hette Freja, är en galeasriggad skuta, vilket betyder att hon bär största seglet på främre masten.
Hon byggdes i Nyköbing-Falster i Danmark 1892 och är ett sk “Marstalbygge”. Staden Marstal på den lilla ön Ärö var hemort för flertalet danska skutor under den tiden det begav sig. Marstalskutorna känns igen på det runda bukiga förskeppet och det plattgattade akterskeppet.

Sarpen gick först i fraktfart på Norge bl a till Sarpsborg som är en av anledningarna till att hon fick det namn hon idag bär.

  • 1892 byggdes Sarpen

  • 1917 kom Sarpen till Sverige

  • 1917 - 1962 gick hon med cementlaster från cementfabriken i Degerhamn till fastlandet

  • 1963 köptes hon av Simrishamns scoutkår och renoverades och anpassades för sin uppgift som utbildnings- och övningsskepp.

  • 1964 - till dags datum seglar hon fortfarande som skolskepp med Simrisham som hemmahamn

 

 

 

 

 

 
Bookmark and Share

Uppdaterad: 2017-06-12